...بنده های خوشتیپِ خدا

...بنده های خوشتیپِ خدا

یا اَیُّهَاالنَّبیُّ قُل لِاَزواجِکَ وَ بَناتِکَ...
ای پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که جلباب های( روسری ها) خویش را به خود نزدیک سازند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند، بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.

لوگوی دوستان
ملازمان حرم 313

عالم دیگر مراحل و منازل متعدد دارد. بر حسب آموزه‌های دینی هر مرحله وضع خود را خواهد داشت، از این رو در دو محور باید بحث شود:
1ـ در روایتی آمده که وقتی فاطمه بنت اسد (مادر امیر مؤمنان) فوت کرد، رسول خدا عبای مبارکش را داد که با آن مادر علی(ع) را کفن نمایند. وقتی علت این کار را جویا شدند، حضرت فرمود: روزی به فاطمه بنت اسد گفتم: مردم در روزی که از قبورشان خارج می‌شوند، در معرض دید عموم‌اند. ایشان از پیش‌آمد این حادثه اندوهگین شد و صیحه‌ای زد و گفت: وای بر آن برهنگی. از این رو لباس خود را برای او کفن قرار دادم و در نماز میت دعا کردم که کفن او نپوسد تا زمانی که داخل بهشت گردد.(1)
از این حدیث معلوم می‌شود که کفن‌ها می‌پوسند، در نتیجه هنگام خروج از قبور همه مردم برهنه خواهند بود، مگر آنهایی که به اذن الهی کفن‌شان نپوسد یا بر آنها لباسی پوشانده شود.
1ـ بعد از حسابرسی وقتی آدمی بر اساس اعمال خود، در جایگاه خاصی از دوزخ و بهشت قرار گرفت، پوشش خاص جهنمی و بهشتی در بر می‌کند. در آیات متعدد درباره پوشش بهشتیان سخن گفته شده، از جمله فرمود: «ویلبسون ثیاباً خُضراً من سندس و استبرق؛ آنها لباس‌های فاخر و زیبایی به رنگ سبز از حریر نازک و ضخیم دربر می‌کنند».(2) در آیه دیگر فرمود: «ولباسهم فیها حریر؛(3) آنها در بهشت از حریر است».(3) از این گونه آیات به دست می‌آید که در بهشت زیباترین پوشش برای انسان‌های مؤمن وجود دارد.
در روایات نیز درباره لباس‌های اهل بهشت مطلب فراوان آمده،(4) درباره اهل جهنم نیز پوشش مطرح است، ولی لباس آنها متناسب با دوزخ است. در روایتی آمده که هر کدام از اهل جهنم متناسب با عذاب خود و جرم‌هایی که مرتکب شده‌اند، لباس‌های آتشی دربر می‌کنند و پیوسته در آن لباس گرفتار عذاب‌اند.(5)
بنابر این در مقطعی قبل از حسابرسی همگان برهنه خواهند بود مگر عدة خاصی به اذن الهی، که از لباس خاصی نظیر کفن بهره‌اند، اما پس از حساب، پوشش همگان خواهند بود، ولی هر کس متناسب با عملکرد خود پوشش دارند. برخی پوشش‌های‌شان رنج‌آور و برخی لذت‌بخش است.

پی‌نوشت‌ها:
1. بحار الانوار، ج 6، ص 232، نشر احیاء التراث العربی، بیروت ـ 1403ق.
2. کهف (18) آیه 31.
3. حج (22) آیه 23.
4. بحار الانوار، ج 7، ص 190.
5. همان.

دختری از تبارِ غرور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">