...بنده های خوشتیپِ خدا

...بنده های خوشتیپِ خدا

یا اَیُّهَاالنَّبیُّ قُل لِاَزواجِکَ وَ بَناتِکَ...
ای پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که جلباب های( روسری ها) خویش را به خود نزدیک سازند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند، بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.

لوگوی دوستان
ملازمان حرم 313
دوستی هایی از جنس مخالف



علی رغم اینکه دوستی و معاشرت های نا متعارف قبل از ازدواج در سنت ، فرهنگ و مذهب ما منع شده است، در سالهای اخیر تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان به طور پنهانی و بدون رضایت والدینشان با جنس مخالف خود ارتباط برقرار می کنند، و در بعضی مواقع سطح این ارتباطات بسیار پیشرفته و نا به هنجار است. این گونه معاشرت های پنهانی و ناپایدار برای هر دو طرف علی الخصوص دختران آسیب های فردی و اجتماعی زیادی به بار می آورد . این روزها با افزایش ارتباطات پیش از ازدواج که با ادعای آشنایی و شناخت بهتر برای ازدواج صورت می گیرد ، مشاهده می شود که میزان طلاق سیر صعودی یافته، طوری که در شهر تهران از هر پنج ازدواج یکی از آنها به طلاق ختم می شود.

علل گرایش به دوستی های پیش از ازدواج:


⇜میل جنسی

این روزها یکی از دلایل گرایش جوانان به دوستی های خیابانی افزایش سن ازدواج است . در سالهایی نه چندان دور جوانان در سنین پایین خانواده تشکیل می دادند و نیازهای عاطفی و جنسی آنها در بستر خانواده تامین می شد. ولی با افزایش سن ازدواج و بی میلی جوانان به تشکیل خانواده یکی از راههای ارضاء نیازهای جنسی و عاطفی برقراری رابطه خارج از عرف میان دختران و پسران جوان است.

⇜کم رنگ شدن ارزشها

هیچ کس نمی تواند شخص دیگری را تغییر دهد، حتی اگر همسرش باشد . اگر فردی گمان می کند می تواند بعد از برقرای رابطه دوستی که به ازدواج ختم می شود همسرش را تغییر دهد سخت در اشتباه است

کمرنگ شد ارزشها و اعتقادات در میان جوانان و والدین آنها دلیل دیگری بر هنجارشکنی بعضی جوانان است . عدم توجه به آموزه های مذهبی در میان خانواده ها باعث سوق پیدا کردن بیشتر جوانان به برقراری روابط خارج از چهارچوب خانواده است.

⇜کمرنگ شدن نقش والدین در میان جوانان

متاسفانه دیده می شود که نقش و جایگاه والدین برای جوانان تغیرات چشمگیری داشته است . بسیاری از جوانان برای انجام امور مختلف نیازی به مشورت با والدین خود نمی بینند ، و آنها را متعلق به نسل گذشته و دارای دانش و بینش کمتر از خویش تصور می کنند ،که این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای جوانان می شود.

⇜تامین نشدن نیازهای عاطفی

به دلیل افزایش بار مشغله های والدین و حضور کمتر آنها در کنار فرزندان ، اشتغال روز افزون مادران ، مشاهده می شود که نیازهای عاطفی جوانان به درستی در خانواده تامین نمی شود، و این عدم تامین نیاز آنها را به سمت ارضاء نیازهای عاطفی خود در خارج از خانه هدایت می کند.

⇜کسب شناحت برای ازدواج

در برخی از جوانان به خصوص دختران این نوع ارتباطات صرفاً جهت شناخت بیشتر که منجر به ازدواج و یک رابطه متعهدانه باشد شکل می گیرد. که متاسفانه این مورد کمتر اتفاق می افتد و آسیب های جبران ناپذیری را علی الخصوص برای دختران به بار خواهد آورد.

⇜ماهواره ها و شبکه های اجتماعی

سالهاست که کارشناسان به مضرات استفاده از ماهواره ها در خانواده هشدار می دهند . یکی از این مضرات عادی شدن روابط با جنس مخالف است، و با افزایش شبکه های اجتماعی این مسئله سهولت بیشتری پیدا کرده است .

⇜فشار دوستان

در سنین جوانی و نوجوانی برای هر دو جنس دوستان و همسالان دارای اهمیت فوق العاده ای هستند، و دیده شده است که فشار های زیادی از جانب دوستان برای برقراری رابطه نزدیک با یک جنس مخالف وجود دارد، به طوری که دختران داشتن دوست پسر را نشانه  جذابیت و پسران آن را نشانه قدرت و احساس مردانگی می دانند.

باورهای غلط در روابطی که منجر به ازدواج می شود

گذشته ها مهم نیست

کمرنگ شدن ارزشها و اعتقادات در میان جوانان و والدین آنها، دلیل دیگری بر هنجارشکنی بعضی جوانان است

زمانی که دختر و پسری با یکدیگر آشنا می شوند و رابطه دوستی برقرار می کنند در بیشتر مواقع به این امر واقف هستند که طرف مقابلشان روابط مشابهی را نیز در گذشته تجربه کرده است . ولی آنها سعی می کنند خود را با این جمله که گذشته ها برای من اهمیتی ندارد قانع نمایند . در حالی که باید دانست گذشته هر فرد می تواند نشان دهنده رفتار آینده او باشد. پس زمانی که صحبت ازدواج به میان می آید، باید دقت بیشتری در زمینه صورت پذیرد.

تغییرش می دهم

هیچ کس نمی تواند شخص دیگری را تغییر دهد، حتی اگر همسرش باشد . اگر فردی گمان می کند می تواند بعد از برقرای رابطه دوستی که به ازدواج ختم می شود همسرش را تغییر دهد سخت در اشتباه است. پس این طرز تفکر را که قادر هستید طرف مقابل را تغییر دهید کنار بگذارید.

ازدواج ما فرق دارد

در این نوع دوستی ها که به ازدواج ختم می شوند، زوجین گمان می کنند که ازدواج آنها با بقیه ازدواج هایی که به این شیوه رخ داده و به شکست انجامیده است فرق خواهد داشت . ولی متاسفانه این شیوه ازدواج معمولا بدون شناخت ، بدون اندیشه و با چشمانی بسته انجام می شود، و در بیشتر مواقع نیز به طلاق منجرخواهد شد.
دختری از تبارِ غرور

نظرات  (۱)

۱۴ آبان ۹۵ ، ۰۶:۲۳ امیری حسین و نعم الامیر
حرفت حقه....صحبتی نی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">