...بنده های خوشتیپِ خدا

...بنده های خوشتیپِ خدا

یا اَیُّهَاالنَّبیُّ قُل لِاَزواجِکَ وَ بَناتِکَ...
ای پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که جلباب های( روسری ها) خویش را به خود نزدیک سازند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند، بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.

لوگوی دوستان
ملازمان حرم 313

مهارت های زندگی، مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و موثر تر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود. هر قدر مهارت های زندگی فردی بالا تر باشد، او بهتر می تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف کند.
مهارت های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می برد، شخص می توان مسئولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی هایش را بروز دهدو از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.
سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند:

مهارت های زندگی، مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و موثر تر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود. هر قدر مهارت های زندگی فردی بالا تر باشد، او بهتر می تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف کند.
مهارت های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می برد، شخص می توان مسئولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی هایش را بروز دهدو از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.
سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند:

مهارت خودآگاهی
خودآگاهی ، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قوت ، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولا پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مۆثر و همدلانه است. اگر هر فرد بتواند تصویری واقع بینانه از خود کسب کند و نیاز ها و تمایلاتش را به خوبی بشناسد، می تواند با حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های فردی و اجتماعی اش آشنا شود.
اجزای مهارت خودآگاهی
* آگاهی از نقاط قوت
* آگاهی از نقاط ضعف
* تصویر خود واقع بینانه
* آگاهی از حقوق و مسئولیت ها
* توضیح ارزشها
* انگیزش برای شناخت

مهارت همدلی
همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتوانند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.
اجزای مهارت همدلی
* علاقه داشتن به دیگران
* تحمل افراد مختلف
* رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر
* دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)
* احترام قائل شدن برای دیگران
مهارت روابط بین فردی
این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مۆثر فرد با انسانهای دیگر کمک می کند. این مهارت، مشارکت و اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران را مشخص می کند و موجب می شود تا روابط دوستانه ای را با دیگران ایجاد کند و دوستی های ناسالم را خاتمه دهد تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند.
اجزای مهارت روابط بین فردی
* همکاری و مشارکت
* اعتماد به گروه
* تشخیص مرزهای بین فردی مناسب
* دوستیابی
* شروع و خاتمه ارتباطات

مهارت ارتباط موثر
این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب با فرهنگ ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواندنظرها ، عقاید ، خواسته ها ، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. از سوی دیگر، با کسب این مهارت، افراد می آموزند برای درک بهتر دیگران، به شیوه ای درست، به صحبت های آن ها گوش دهند. بدین طریق هم نیازهای دیگران و هم نیازهای فرد برآورده می شود و در نتیجه ارتباطی رضایتبخش شکل می گیرد.
اجزای مهارت ارتباط مۆثر
* ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر
* ابراز وجود
* مذاکره
* امتناع
* غلبه بر خجالت
* گوش دادن

مهارت مقابله با استرس
این توانایی شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است . شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.
اجزای مهارت مقابله با استرس
* مقابله با موقعیتهایی که قابل تغییر نیستند
* استراتژی های مقابله ای برای موقعیت های دشوار ( فقدان ، طرد ، انتقاد)
* مقابله با مشکلات بدون توسل به سوء مصرف مواد
* آرام ماندن در شرایط فشار
* تنظیم وقت
مهارت مدیریت هیجان
هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالی، لذت و موارد دیگر مواجه است که همه این هیجانات بر زندگی او تاثیر می گذارد. شناخت و مهار این هیجانات، همان مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت فرد به طور کامل باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و به نوعی این هیجانات را مهار کند.
اجزای مهارت مقابله با هیجانات
* شناخت هیجان های خود و دیگران
* ارتباط هیجان ها با احساسات ، تفکر و رفتار
* مقابله با ناکامی ، خشم ، بی حوصلگی ، ترس و اضطراب
* مقابله با هیجان های شدید دیگران

مهارت حل مسئله
این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور مۆثرتری مسائل زندگی را حل نماید . مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند ، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود.
اجزای مهارت حل مسأله
* تشخیص مشکلات علل و ارزیابی دقیق
* درخواست کمک
* مصالحه (برای حل تعارض)
* آشنایی با مراکزی برای حل مشکلات
* تشخیص راه حل های مشترک برای جامعه

مهارت تصمیم گیری
برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم گیری کنیم، مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کند. با آموختن این مهارت اهداف خود را واقع بینانه تعیین ، جوانب مختلف انتخاب را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کرده ، و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب آن را نیز به عهده می گیریم.
اجزای مهارت تصمیم گیری
* تصمیم گیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایق کارهایی که می توان انجام داد که انتخاب را تحت تأثیر قرار دهد.
* تصمیم گیری بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیت ها
* تعیین اهداف واقع بینانه
* برنامه ریزی و پذیرش مسئولیت اعمال خود
* آمادگی برای تغییر دادن تصمیم ها برای انطباق با موقعیت های جدید
پرتال قاره رتبه شماره یک تبلیغات و نیازمندی در ایران

مهارت تفکر خلاق
این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند . مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری ها احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می کنیم.
هنگامی که تفکر خلاق را می آموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند، بلکه هر کدام فرصتی هستند تا راه حل های جدید بیابیم و مشکلات را به گونه*ای حل کنیم که کسی تاکنون این کار را نکرده باشد.
اجزای مهارت تفکر خلاق
* فکر مثبت
* یادگیری فعال ( جستجوی اطلاعات جدید )
* ابراز خود
* تشخیص حق انتخاب های دیگر ( برای تصمیم گیری )
* تشخیص راه حل های جدید برای مشکلات

مهارت تفکر نقادانه
مهارت تفکر نقادانه موجب می*شود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن، در مورد رد یا پذیرش آن تصمیم گیری کنیم. با آموختن تفکر نقادانه فریب دیگران را نمی*خوریم و به عاقبت امور به خوبی فکر می کنیم و دقیق و درست تصمیم می*گیریم و ارتباطات درستی برقرار می کنیم.
اجزای مهارت تفکر انتقادی
* ادراک تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر ارزشها ، نگرشها و رفتار
* آگاهی از نابرابری ، پیشداوری ها و بی عدالتی ها
* واقف شدن به این مسئله که دیگران همیشه درست نمی گویند
* آگاهی از نقش یک شهروند مسئول

دختری از تبارِ غرور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">